Streger i sandheden

Debatten om offentlighedsloven har længe haft et særligt ikon – en tekstside hvor dele af teksten er overstreget med tykke streger. Det er dem, der bliver brugt til at forhindre pressefolk og andre borgere i at få adgang til det hele og fulde indhold af et dokument, der er givet aktindsigt i.

Ikonet er det bedste, der nu kan laves, men det dækker ikke de alvorligste dele af sagen – nemlig dem, hvor aktindsigt helt bliver afslået på et forkert grundlag, eller hvor aktindsigt forsinkes så længe, at formålet med den er forspildt. Nyheder er en forgængelig vare med til tider meget lav holdbarhed.

Dette forhold skal huskes, når justitsminister Bødskovs nye forslag til en offentlighedslov kommer frem og debatten kommer til at handle om, hvad det er for sager, der fremover ikke kan følges så grundigt som under den gældende lov. Man skal passe på med at lade sig forblænde at juratekniske forklaringer på, at en bestemmelse sammenholdt med en anden samt et princip et tredje sted kan betyde, at man vist nok må kunne regne med, at man kan få adgang til dokumenterne.

Måske smedens kat dør af undskyldninger. Aktindsigt kan meget vel dø af fortolkninger. Læs 1. del af hvidbogen om offenlighedsloven. Det handler om de mange forsøg, der under den gældende lov gøres for at forhindre eller forsinke aktindsigt på et ulovligt grundlag  – ulovligt her forstået som stridende mod den gældende offentlighedslov.
Luftige principper og vanskeligt forståelige undtagelser vil med garanti ikke hjælpe ret mange, der søger aktindsigt. Jo mere kompliceret, tingene skrues sammen, jo vanskeligere bliver de at bruge. Så kan man gå til ombudsmanden. Ja, og så kan man vente. Dels har ombudsmanden begrænset kapacitet. Dels bliver svarene på hans spørgsmål til administrationen en anledning til nye, langvarige overvejelser.

Derfor foreslog vi sidste år, at der skal kunne bruges sanktioner mod overlagt forsinkelse, uden at det har vakt interesse i partierne bag det kommende lovforslag.

Og derfor foreslår vi, at deltagerne i debatten sætter sig ind i, hvad der gøres for at gøre gode rettigheder til indsigt til redskaber for forsinkelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *